Zetterströms Blogg

2015-10-17 Grythyttan

Sommar 2015Posted by Erik Zetterström 20 Oct, 2015 14:00:03
Lördagen den 17 Oktober for vi till Grythyttans Gästgiveri för att tillbringa ett dygn i Lyx. Det var insamlade poäng av SJ Prio som löstes in.
Det var ev underbar dag som vi for iväg och vi stannade i Nora för ett lunch stopp och det vart en pizza som vi avnjöt vid den gamla järnvägs stationen.
Väl framme han vi knappt med att packa upp töränn det var dax för våran första aktivitet som var en visning av vinkällaren.

2015-09-12 Höstkroken

Sommar 2015Posted by Erik Zetterström 15 Sep, 2015 08:07:11

Årets race ställde vi i Team Nerejd inte upp på grund av att Blomman hade jour.Vi var ner på fredagen och kollade av läget lite. Det blev bara några öl i solskenet.

Starten har gått och vädret var sisådär, det hängde regn i luften men vi satt och njöt av några timmars segeltävling

Mikael Gustavsson med Team MizarSupporterklubben. Det var ingen som gjorde vågen men det gick lite skumpa, öl, vin, ost & kex och tappas.

Vissa var måttligt roade av tillställningen
Tommy skålar för en god segling
Trevlig stämning på Mizar
Båten bredvid seglades av Jocke PerssonAnton åkte upp i masten för att sätta upp lite sponsring
En härlig syn
Ett pirat band spelade lite innan prisutdelningen.
Micke Gustavsson och Team Mizar kom på en 2:a plats i sin klass och en 4:e plats totalt. Det skålar vi för. Bra gjort grabbar.
Marie och jag intog en god middag på K9, jag åt en ryggbiff och marie frossade i Moule Frittes som hon älskar så mycket
Efter att vi hade ätit så gick vi till tältet och där uppträdde Jan Johanssen och Rytterne Röj.
Det dansades ända in på småtimmarna, Magnus & Helene kom ner en sväng och stuffade lite på dansgolvet. Sedan bar det av hemåt på cykel och god natt.

14-16 Augusti 2015

Sommar 2015Posted by Erik Zetterström 17 Aug, 2015 07:39:08
Segeltävling och kräftskiva på St: Granskär och midnattsloppet på söder denna helg. Jag gjorde de sista förberedelserna i datorn innan segeltävlingen.

När jag kom hem efter jobbet så åkte jag, Marie och Inez med våran båt och Micke med Mizar.
Det var en underbart varm och solig dag så vi bestämde att vi skulle knyta ihop våra båtar och ta ett svalkande dopp på vägen ut.Väl ute på klubbholmen så var det trångt om plats. Det var ca: 52 båtar där så vi fick bli indragna till bryggan. Vi fick Nisse och Annmarie på den ena sidan och Peter Kross på den andra , han åkte efter en stund och Janne blomman och Sandra tog hans plats. På kvällen sken himlen upp i ett magiskt färgspel.
Nästa dag var den stora dagen med segeltävling, Kräftskiva och Midnattslopp. Segeltävlingen vart i år lyckad det var 16 båtar som startade och vi kom sist.smiley.

Länk till Magnus Swärds sida med bilder från segeltävlingen.

Nedan kan vi se en suddig bild på Måsungen med Anton Hedwall vid rodret.

Nedan kan vi läsa resultatet
På kvällen var det kräftskiva på Stora bryggan med sång och dans.
Även denna kväll vart det en härlig solnedgång.
Under tiden vi satt och hade det trevligt på klubbholmen så var Veronica och flickorna på väg till Stockholm och skulle springa midnatts loppet på Söder.

På söndagen var det ingen större aktivitet. Vi sov länge och tog det lugnt i det fina vädret. På sena eftermiddagen så seglade vi hem och en härlig Pizza fick avsluta helgen.

10 Augusti 2015

Sommar 2015Posted by Erik Zetterström 11 Aug, 2015 09:43:36
En kväll i Wästerqwarn med Christer.
Vi for inte dit i Christers Dodge utan i en Chrysler 300, en verkligen fin bil som lätt platsade på fältet
Det var mycket bilar där, uppskattningsvis 500-600 bilar och motorcyklar. Det var stort spann på skick och modell.

Här följer några bilder på bilar

Det fanns även mycket fina motorcyklar där och även några bekanta ansikten
En av de finare bilarna var en Ford 1932 5 fönster Cupe
Denna lilla bil var byggd med en Yamaha motor. Säkert bra drag i den
Vi avslutade kvällen vid "Slabbes" gamla fik nere i Mälarparken där vi tog en hamburgare och läsk.
Det var en mycket trevlig kväll med många minnen och vänner som man såg. Hoppas att vi gör om detta och då med Dodgen.
Tack för denna gång Christer. smiley

7-9 Augusti 2015

Sommar 2015Posted by Erik Zetterström 10 Aug, 2015 07:34:12
Helgen 7-9 Augusti vart en kanonhelg som jag kommer att minnas en lång tid framöver av flera anledningar.
Den började fredagen med att vädret var kanon och för en gångs skull gick tågen som de skulle.
Marie och Veronica hade seglat ut Mizar redan på torsdagen och nu skulle jag själv segla ut våran båt. Det vart stressigt med att hinna med men jag kom iväg ut och det vart en blåsig färd i motvind så motorn fick göra sitt. Senare på kvällen vart det kräftpremiär och en underbar solnedgång.
På lördagen skulle Micke och Veronica på en 60:års fest och Marie på en 3x50: års fest så jag vart kvar på ön med Inez men det gick ingen nöd på mig med alla goda vänner som såg till att jag hade det bra.

Det vart en underbar kväll med en liten tappas middag. Micke och Veronica anslöt lite senare på kvällen och även denna kväll gick solen ner
Inez tog som vanligt störst plats när vi skulle sova.
Söndagen vart en riktig slappar dag. Marie kom ut och det vart en riktig kanon ensam segling hem

Marie & Veronica åkte in till stan med Anytecen.

Väl hemma så vart man klippt av Marie så man ser bra ut. Under hela helgen var det kanon väder. Hoppas det håller i sig till segeltävlingen nästa helg.

Här kan man se en film tagen av Marie från Anytecen. Filmen är tagen med en mobiltelefon därav den lite sämre kvaliteten, dock sevärd

26/7-2015 Västerås

Sommar 2015Posted by Erik Zetterström 28 Jul, 2015 10:28:12
Resan har sitt slut och så även semestern. På måndag sitter man åter på jobbet smiley
Men vi lever på minnena och hoppet att åter få göra en sådan underbar resa nästa år.

Stort TACK till våra kära vänner Magnus och Helene som har varit våra följeslagare runt i Saltsjön och Milu som har gjort det en trevlig resa för Inez.

Tack även kära Janne "Blomman" och Sandra som vi tillbringade några härliga veckor med men som vart tvungna att vända hemåt lite tidigare. Kommer aldrig att glömma hunden som käkade upp äppelpajen.

25/7-2015 Mot St:Granskär

Sommar 2015Posted by Erik Zetterström 28 Jul, 2015 10:21:40
Idag ska vi slussa in i Grodhavet och alla havstulpaner som har följt med kommer att döööö.
Vi startade tidigt för det är en lång färd hem med slussningar och broöppningar att passa.
När vi sakta smög ut ur Wasa hamnen så verkade hela Stockholm sova, det var alldeles lugnt.

Slussningen gick helt smärtfritt och det var bara vi och Magnus & Helene i slussen
Magnus & Helene drog om oss och vi vinkade farväl då de skulle dra på lite och de skulle gå hela vägen till Västerås.

Det var nästan motvind hela vägen men vid Björken började vi att segla. Vid Stallarholmen började det att regna och jag fick stå ute medan marie och Inez .................
Vi kom till St:Granskär kalla och blöta och våra kära vänner stod och grillade och vi åt uppe i klubbstugan. Tack Stenzelius och Staberyd.

23/7 Stockholm

Sommar 2015Posted by Erik Zetterström 28 Jul, 2015 10:07:53
Det vart en tidig start för att få bra platser i Wasa hamnen så det fick bli frukost under gång.
Sedan blev det Djurgårdsfärjan in till Gamla stan och lite shopping

Vi käkade på Ko-Pan-Jang på Östermalm och det var så gott att vi även käkade där dagen efter, samma mat fast annat öl
På kvällen vart det Ost & kex och vi ringde upp Veronica med Magnus nya leksakVi träffade även Benny & Christel för en liten öl på Spritmuseet. Det vart ett kort möte och vi hoppas att vi snart kan träffas igen för ett lite mindre stressigt möte. Lycka till med båtplatsen och båten så hörs vi.Bilden tagen från Facebook och tagen av Christel W.

22/7-2015 Waxholm

Sommar 2015Posted by Erik Zetterström 28 Jul, 2015 09:56:44
Resan börjar lida mot sitt slut men först ville vi till waxholm.
Vi fick bra platser och satt på flajan och tog det lugnt innan vi gick ut på en liten shopping runda
På kvällen bestämde vi att vi skulle ta en "liten" räkmacka i hamnen
Vi träffade Pelle & Lena några vänner till Magnus & Helene i från Enånger i deras North West.
De följde med på kvällen och åt sedan satt vi i deras båt och pratade lite över en jäger

21/7-2015 Ingermarsö

Sommar 2015Posted by Erik Zetterström 28 Jul, 2015 09:50:17
Vi bestämde oss för att gå över viken till Ingermarsö och ta en bastu på kvällen. Vi kollade hur det såg ut i hamnen med webkameran och såg att det fanns plats. Magnus & Helene fick en fin plats långt in och vi tog en bojplats då Magnus kom till oss och sa att vi kunde ligga längre in vid y bommarna så vi flyttade oss.
På kvällen innan bastun bestämde vi att vi skulle äta rullader och det vart supergott

Efter bastun som var superfin vart man lite dåsig så vi tog igen oss hos Magnus och Helene med lite spel.

19/7-2015 Träskö Storö

Sommar 2015Posted by Erik Zetterström 28 Jul, 2015 08:44:29
På väg till Träskö Storö passerade vi Klint Sundet där det var en öppnings bar bro. Man fick ringa brovakten som kom ut och öppnade bron för hand.
det vart stundtals bra segling och väl framme fick vi bra platser.

en tur till Ingermars ö hann vi med och bokade bastun till dagen efter. En helt underbar afton med helt lugnt vatten och solnedgång

18/7-2015 Högmarsö

Sommar 2015Posted by Erik Zetterström 28 Jul, 2015 08:23:31
Vi la ut från Blidö i regn och kraftig blåst och gick norrut. Det vart bra segling men en aning skumpig färd.
Framme vid Högmarsö så la vi till långsides och tog en promenad runt och det fanns mycket att seNere vid hamnen låg en "Drakbåt" som var byggd i Shanghai och bogserad till Göteborg. Efter att ha varit resturang i många år så bogserades den hit för att byggas om. De kommer att få mycket jobb ed att få fason på den då den är mycket nedgången.

Vi hade bokat bord på resturangen och det var lite av en besvikelse när maten kom in. Marie och Helene beställde in majs kyckling vilken var kanon men jag och Magnus bestälde in burgare som var torr, kopakt, tråkig och ganska smaklös. Defenetivt inte värd pengarna.

16/7-2015 Blidö

Sommar 2015Posted by Erik Zetterström 28 Jul, 2015 08:05:06
Vi kom till Johan's stuga just när det började att regna men när det senare klarnade upp vart det fest på bryggan.

Vi lånade Johans bil och for till ICA för att fylla på våra förråd och det vart en del åkning på vattenskidor och annan vatten lek.
Det vart en härlig kväll med dans och "Det draaaar" på stereon och god mat
Sista kvällen var det middag på altanen

15/7-2015 Lilla Kastet

Sommar 2015Posted by Erik Zetterström 28 Jul, 2015 07:49:41
Lilla kastet är en del av Ingemarsö och Trälhavets båtklubbs hamn. Härifrån kan man gå över ön till Ingermarsö Handel och krog. Här träffade vi några BKWega kändisar.

I en sådan här båt kuskade familjen Blomkvist runt skärgården där Blomman enligt rykten låg i förpiken och läste kalle Anka och käkade ostkrokar medans syrran Pia fick slita på däck. Kanske vore det ide att handla denna och uppleva gamla minnen.

Vi hade några härliga dagar och kvällar här innan färden gick vidare
En underbar kväll värd att minnas

13/7-2015 Björkskär

Sommar 2015Posted by Erik Zetterström 27 Jul, 2015 15:35:42
Tyvärr var inte Kim där men vi talades vid lite på telefon och han tyckte att det var tråkigt att vi inte sågs. Vi hade några underbara dagar med några jolleturer både till lilla som stora Nassa
En ny bekantskap fick vi oxå när Claes kom dit med son One 40. Vi stekte pannkakor med Moorikkan och gjorde pizza på grillen med pizzasten. Här tog vi det lugnt några dagarDet vart mycket fina bilder härute.

10/7-2015 Sandhamn

Sommar 2015Posted by Erik Zetterström 27 Jul, 2015 15:03:57
Även små hundar behöver borsta sina tänder fast så himla populärt är det ju inte
Till Sandhamn kom Magnus bror Johan & Camilla med barn i en segelbåt ochMagnus dotter kom ut och hälsade på ett par dagar. Det gick ett lopp för cancer forskningen just denna helg så det var extra mycket folk denna helg. Vi passade på att handla och ta det lugnt denna helg
På kvällen satt vi på Blommans båt med lite skumpa och njöt av underhållningen

8/7-2015 Mörtö Bunsön

Sommar 2015Posted by Erik Zetterström 27 Jul, 2015 14:51:42
En mellan landning på nya tassemarker. Vi fick alla plats på betongbryggan vi var även här på en liten uppteksfärd och det visade sig att det har en gång i tiden varit kraftigt befäst med bergrum och kanontorn.
Här ser vi Magnus posera likt en svävande ängel på ett av kanontornen.

6/7-2015 Fjärdlång

Sommar 2015Posted by Erik Zetterström 27 Jul, 2015 14:41:23
Det var blött på men vi tog en promenad för att utforska ön så fort det hade slutat att regna.
När vi kom tillbaka så fick jag den stora äran att göra en fläta åt Marie
Vi satt uppe på flybridge och blickade ner på vår båtVackert smiley

4/7-2015 Utö

Sommar 2015Posted by Erik Zetterström 27 Jul, 2015 14:29:32
Efter några riktigt sköna dagar på Nottarö så gick vi upp till Utö via Ryss sundet.Vi kom upp till utö ganska precis för att få bra platser. Magnus och Helene hamnade vid gångbron och vi och Blomman & Sandra hamnade utanför Seglarbaren. Efter första natten kom Magnus & Helene ut till vår brygga efter att det hade varit party på deras brygga med hög musik och rökmaskiner nästan hela natten.
Vi hade några härliga dagar på Utö med Ungdomar som spelade fotboll i bollar och även lite shopping